Wednesday, December 2, 2009

Hadirnya Tangisan itu....


Bismillahirrahmanirahim..

Air mata.... ia hadir kala kesedihan, kegembiraan, dan seribu satu perasaan.. Jernih, namun hanya insan yang mengeluarkannya mengetahui ape yang tersirat dalam hati.. Insan yang sering dikaitkan dengan air mata adalah wanita.. Kerana apa? kerana wanita lebih cenderung mempunyai jiwa yang halus.. Akan tetapi, bukan semua wanita yang mampu menitiskannya.. ada yang menahannya kerana hadirnya ego dalam jiwa mereka.. Namun, tangis wanita bukanlah menunjukkan kelemahan mereka, bahkan sumber kekuatan dan senjata yang berbisa.. Kerana sendu rayunya bisa menyelamatkan nabi Musa a.s daripada kekejaman Firaun.. Ingatlah, walau sekeras mana pun hati seorang wanita, apabila dilentur, leburlah ia... hadirlah air mata itu.. Ade yang mengatakan kita lebih mudah menitiskan air mata terhadap orang yang kita sayang.. So far, rumaisa rasa betul la benda ni... terutama ibu bapa kita... Walakin(akan tetapi), berapa ramaikah orang yang menitiskan air matanya kerana Perciptanya Yang Maha Satu..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hadirnya ia benar2 terasa kelainannya....

Kringgggg...Kringgg..

Aqilah menekan punat stop pada handset miliknya.. automatik aqilah bangkit daripada lenanya walaupun matanya masih terasa mengantuk..

Kakinya melangkah ke tandas untuk bersihkan diri dan berwudhuk.. Kedinginan semakin terasa tatkala air mengenai kulitnya, air terasa begitu sejuk memandangkan sekarang musim hujan..

Aqilah mencapai sejadah lalu membentangkannya, lalu dia mengenakan telekung sembahyangnya.. Aqilah memulakan qiamulail dengan solat sunat tahajjud 2rakaat, diikuti solat sunat taubat dan solat sunat hajat..


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Dulunya, aqilah bukanlah seorang yang gemar bangun malam, boleh dikatakan dia seorang gadis yang liar.. Suka melepak, pakai pakaian yang tidak senonoh..


Suatu hari, Allah telah menentukan dia mengenali seorang insan yang banyak membantunya untuk berubah. Hatinya benar2 terpaut pada lembut bicaranya, perilakunya dan segala2nya.. Hatinya tiba2 berubah menjadi lembut.. Melaluinya lah aqilah mengenali dan mempelajari cara baca Alquran, solat, dan sebagainya termasuk amalan qiamulail ini..

Kini, airmata sering menjadi temannya kala dinihari.. diwaktu orang lain enak dibuai mimpi.. Aqilah sedar akan kesilapan lalu dan menyesali atas segala2nya.. Dia memohon petunjuk dan pertolongan Allah S.W.T....


Allah alwayz wif u.. La Tahzan.. Menangislah pada Allah, mengadulah padaNya, sesungguhnya Dia Maha Mendengar...


-----------------------------------------------------------------------------------------------


" Sebenarnya kehidupan itu ialah permainan, senda gurauan, perhiasan, bermegah2 diantara kamu dan memperbanyakkan harta kekayaan dan anak pinak."

(surah al-hadid:20)

~Kita hidup didunia ini adalah pinjaman sementara, mengapa perlu sombong? dunia adalah tempat permainan bagi mereka yang sentiasa lalai, dan menganggap dunia adalah segala2nya bagi mereka, bagi mereka umur masih terlalu muda untuk bertaubat, belum sampai seru dan sebagainya... ajal maut adalah ketentuan Allah.. adakah kita tahu bilakah menjelmanya waktu kematian kita? mungkin esok, mungkin lusa atau beberapa minit lagi kita bakal dijemput menghadap Ilahi....




~Sebenarnya xde idea nak menulis, jadi rumaisa tulis je la ape yang terlintas difikiran.. ade yang kurang datang daripada diri ini sendiri... wallahua'lam..





No comments:

Post a Comment