Sunday, November 29, 2009

Untukmu Wanita...



Lembaran hidup WANITA SOLEHAH..


Mampukah aku menjadi seperti Khadijah,
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah,
Hartanya diperjuangkan ke jalan Fisabilillah,
Penawar hati kekasih Allah,
Susah dan senang rela bersama.

Dpatkah kudidik jiwa seperti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijaksana,
Pendorong tatkala kesusahan dan penderitaan,
Tiada sukar untuk dilaksanakan,
Lantaran keikhlasan yang sentiasa bertandang,

Mengalir air mataku,
Melihat pengorbanan puteri solehah Fatimah,
Akur dalam setiap perintah,
Taat dengan ayahandanya yang sentiasa berjuang,
Tiada sebarang harta dunia,
Layaklah dia penghulu wanita syurga...

Ketika aku marah,
Ingin kuintip serpihan sabar,
Dari catatan hidup Siti Sarah,
Mampukah aku menjadi wanita solehah seperti mereka?
Mati dalam keunggulan iman,
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Masyitah..

Puisi dipetik daripada buku: Hadiah buat Muslimah(Panduan asas fiqah Wanita)


“Malu dan amanah adalah perkara yang mula-mula sekali hilang dari dunia ini, sebab itu mintalah dengan Allah untuk kedua-duanya”
(Riwayat Bukhari)




Pelik melihat keadaan wanita sekarang yang tidak segan silu membuka aurat mereka untuk tontonan umum.. ke mana hilang rasa malu yang yang Alah titipkan dalam diri mereka?
Lupakah mereka menjaga dan menutup aurat sudah termaktub dlm Alquran?

"Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang( biasa) nampak daripadanya,
dan hendaklah mereka melabuhkan pakaian mereka"

(surah an-nur:31)

Tidak kurang mereka2 yang menyerupai lelaki(berpakaian), sedangkan islam telah memelihara
wanita sehingga tetap menjadi sumber kasih sayang, kelembutan dan kecantikan.. sebut kecantikan pula, ada wanita yang terlalu obses pada kecantikan sehingga sanggup melakukan solekan tebal, pembedahan dan segala suntikan yang jelas melanggar syariah islam..
Tambah dengan pakaian yang terlalu menarik perhatian, kelip sana sini, berdandan dengan dandanan jahiliah, nak2 sekarang nih macam2 fesyen yang keluar.. pernah satu jawapan menyinggah kat lubang telinga rumaisa ni,"ala dunia kan dah moden zaman dah berubah..you ni kolot la.."jawapan yang biase kedengaran.. skarang, macam2 fesyen tudung.. namun, adakah menepati syariah islam? lepas 2, banding tudung sape paling cantik, up to date, sofistikated, bergaya, ade klass gitu.. perfumenya pula, sebatu dah berbau..
"ala, maklum la one drop... xkan kau xtahu..jgn jeles"
ish3.. jeles ke?? langsung x.. menempah maut ade la... ni bkn one drop ni, berdrop2 sampai hbs botol ade la.. Pakai wangi2an xsalah, yang salahnya sampai nak habis sebotol digunakannya.. cukup la sekadar menghilangkan bau badan takut2 orang/sahabat yang berdampingan xselesa dengan kita.. Kalau dengan suami, bleh la pakai minyak wangi sampai habis pun.. Rumaisa takut untuk berhadapan dengan masyarakat akan datang.. apa diri ini dapat mencegah kemungkaran yang berlaku didepan mata? apakah diri ini kuat untuk memikul beban dakwah ini? diri ini benar2 berharap dengan petunjuk dari yang Esa, dan kekuatan disampingNya..

Rasulullah S.A.W bersabda: maksudnya: "Setiap pandangan (kepada lawan jenis sehingga merangsang syahwat) adalah zina. Seorang wanita yang memakai wangian kemudian melalui satu kumpulan (lelaki), dia telah (dianggap)berzina.."

(Riwayat Tirmizi dalam Sunan al-Tirmizi pada bab Adab Rasulullah:Tegahan wanita keluar memakai wangian)

Aduh wanita... merdu sungguh suaramu itu.. bisa menggetarkan jantung, hempedu dan paru2ku.. hingga terbawa2 dalam mimpi, hilang sweet dreamku.. tawamu bak langsuir yang kelaparan.. suaramu memanggil rakan2mu sungguh kuat sampai pecah gegendang telingaku.. kenapa begitu?? adakah untuk menarik perhatian kaum adam?

Kalam Allah yang bermaksud: "Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik.."

(Surah Al-Ahzab:32)

Terasa diri tidak istimewa kerana mengetahui ape yang kurang pada fizikal?
Wahai wanita, usah bimbang akan kekurangan pada dirimu, kerana lelaki yang beriman tidak menilaimu melalui kecantikan lahiriah bahkan kecantikan dalamanmu, suami yang baik akan menerima kekurangan pada dirimu, kecantikan wanita tidak bererti apa2 dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan perilakunya.. wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar2, tetapi tidak melihat apa2.

Aduhai wanita.. jangan mudah menyerah terhadap lelaki yang mahu mengambil kesempatan terhadap dirimu, jangan cair dengan kata2 manisnya, jangan tewas dengan panahan matanya.. peliharalah maruahmu, jangan biarkan ia tercemar kerana langkahmu yang tersilap.. Peliharalah kehormatanmu hanya untuk suamimu..

Cinta.... cinta yang bertandang dilubuk hati itu fitrah.. Namun apabila ia disusuli tindak tanduk yang tidak diredai Allah, ia akan bertukar menjadi fitnah. Allah S.W.T memahami fitrah ini dengan mensyariatkan perkahwinan. Jadi untuk apa kita menikmati cinta sebelum perkahwinan? bimbang ia jadi tawar dan hambar.Hilang barakah, hilanglah kemanisan. Peliharalah cintamu hanya untuk suamimu. Kite mesti menguatkan diri kita dengan sebuah hadis:

Maksudnya:" Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian dtg menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid."

(Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami, dan lain2)



Mengertilah wanita.. dirimu benar2 berharga.. jangan sia2kannya.. menutup aurat itu tuntutan agama, hukum Allah.. bukan manusia ataupun perkara yang remeh.. Bersabarlah wahai wanita, waktu itu akan tiba jua dimana telah Allah titipkan seorang lelaki untuk menjadi pemimpinmu pada masa akan datang.. Ambil masa perbaiki diri, tanamkan cinta hanya untuk Allah sebelum tiba waktunya untuk engkau curahkan kasih sayang kepada makhluk ciptaan Allah... Semua orang pernah melakukan kesilapan, namun terpulang pada dirinya untuk berubah atau terus dalam keadaan sebegitu.. pohonlah pada Allah.. Renung, insafi dan perbaikilah diri kita, termasuklah diri yang lemah ini...

Wallahua'lam..


Sabda Rasulullah S.A.W:

"Berbahagialah hidup di dunia bagi orang yang mengumpul kebajikan untuk hari akhiratnya, sehingga ia memperolehi redha Tuhannya dan celakalah hidup di dunia bagi orang yang dipengaruhi oleh dunia sehingga ia terhalang dari amalan untuk akhiratnya dab lalai untuk memperolehi redha Tuhannya"

(Hadis riwayat Al-hakim)

Sama2lah kita mencari redhanya..




No comments:

Post a Comment