Monday, June 27, 2011

..Hati Rumaisa untuk siapa??..

Bismillahirrahmanirrahim...

''Masinnya masak.. selalu masak masin, ni nak kawin la ni.." seloroh mak.. Em, orang tua-tua bilang kalau masaknya masin udah mau nikah.. kenapa ya?? ape perkaitannya? sebabnya anak dara tak boleh mengelamun didapur, nanti terlebih taruk garam.. mungkin...

Ditambah pulak dengan abang rumaisa yang bising sorang ini.. "Entah, nak kawin da la tu.."

Haila... apa ni?? semua cakap rumaisa dah nak kawin... tapi insyaAllah la akan datang.. bila?? itu tugas Allah yang Maha Esa..

"Ala mak ni... kan ke rumaisa suka makan masakan masin(tapi bukan la tahap masin yang amat.. rumaisa tak ade selera la kalau tawar, manis pun kurang suka)"

" Ha, ye la sangat... kena darah tinngi baru tau"

" ish, mak ni.. nauzubillahiminzalik... jangan la doakan kena darah tinggi"



Baru-baru ini, seorang sahabat pernah bertanya.. "rumaisa, dalam umur kita sekarang kena ke fikir pasal calon suami??

Bagi rumaisa kita dah boleh fikir sikit-sikit pasal calon suami sambil belajar ilmu mengenai alam rumah tangga yang mungkin terlalu asing bagi kita dan kita tidak tahu apakah cabaran dalam rumah tangga kita nanti.. memang perlu, tapi jangan terlalu memikirkan siapa calon kita dan bagaimana... semua itu ketentuan Allah dan tugas kita, jika inginkan yang baik dan soleh, berusahalah ke arah itu dan berdoalah.. insyaAllah.



" Ana nak tanda enti boleh??

"Enti sudah berpunyakah??

"Status facebook enti dah bertunang ya? bila? melepas la ana..

"ana nak berkawan sahaja dengan enti, kita kenal-kenal dulu kalau tak sesuai tak perlu teruskan.."

Wahai pemuda, segampang itukah kamu membuat keputusan untuk menanda seseorang?? bagaimana kamu memilih seseorang untuk ditanda? sudah istikharah? mungkin muslimah sekalian pernah mendengar jawapan ini.

"ana dah siap istikharah dah.. hehe"

"ana suka tengok enti"

" enti ni baik"

Apa jawapan anda selepas itu?? Jika rumaisa entah kenapa hati tetap tak dapat terima walau si pemuda mengatakan sudah istikharah.. mungkin bukan jodoh rumaisa lagi dan hati masih tak dapat terima.

Rumaisa lebih suka menjawab dah berpunya jika ader yang bertanya tentang diri dan mahu mendekati.. Kadang-kadang masalah itu datang daripada sahabat yang sama-sama bekerja dalam satu organisasi sehingga sukar melakukan gerak kerja... mungkin salah diri sendiri juga, astaghfirullah wa nauzubillahiminzalik..



Seorang adik pernah berkata pada rumaisa.." Ala akak.. jangan la memilih sangat.. dah ramai yang datang ambik aje la.."

Rumaisa hanya terdiam dan memikir kata-kata adik itu..

Kata mak sewaktu meminta pandangan beliau pada suatu hari.." Biarlah orang kata kita memilih, kalau hati tak nak dan tak sesuai, biarkan dulu.. memang kita perlu memilih sebab kita bukan nak hidup sehari dua tapi untuk selamanya..

Rumaisa bukan memilih tapi berhati-hati..

Rumaisa bukan nak yang sempurna tapi cukuplah yang dapat menampung kekurangan diri..



"Akak ade minat orang ek?? sebab tu tak terima lamaran orang ek??"

Rumaisa tersenyum, ape la adik nih.. kalau betul pun biarlah hanya dalam hati dipendam sahaja dan nauzubillah jika menyebabkan kelalaian dan kealpaan daripada mengingatiNya..

Mari kita renungi bersama.

Dalam membina sesebuah institusi keluarga yang diredhai, kita harus sedar bahawa kita sebenarnya menjalankan serta menunaikan satu kewajipan berupa amanah daripada Yang Maha Esa.

Pembentukan sesebuah institusi keluarga itu akan terus berkesinambungan dari generasi ke generasi.

Pendidikan tentang membina keluarga yang bahagia harus ditekankan dalam diri anak-anak yang bakal mewarisi perjalan kehidupan ini.

Di sini dapat kita lihat bahawa peranan ibubapa itu amat penting dalam mendidik zuriat kurniaan Ilahi agar mementingkan keutuhan dalam sesebuah institusi kekeluargaan.

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah S.W.T. telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka, maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah orang yang taat (kepada Allah S.W.T. dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suaminya tiada bersamanya, dengan pemeliharaan Allah dan pertolongannya..." - Surah An-Nisa' ayat 34

~petikan dari iluvislam..

Rasa ingin dicintai dan mencintai.. biarlah hanya suami..
Rasa ingin menyayangi dan disayangi.. biarlah hanya suami
Rasa ingin dikasihi dan mengasihi.. biarlah hanya suami..


----->> sebelum rumaisa mendirikan rumah tangga, rumaisa mahu berbakti pada kedua ibu bapa tercinta dunia akhirat..

----->> Biarlah hatiku terbuka jika benar dia adalah insan yang dipilih oleh Allah untukku... Aku hanya mampu berdoa..


YaAllah jauhkanlah aku dari fitnah dan menjadi fitnah kepada kaum lelaki... aminn..

Hadirkan rasa CINTA dalam hati kami semua kepadaMu ya Allah.. aminn

..HATIKU MILIK SIAPA? HATIKU MILIKMU YA ALLAH..

2 comments:

  1. sykran ya akhii...
    tapi, apa maksud akhi?? ada yg tidak kena dengan article sy??

    dimana kesilapan itu?? mohon tegur mana yg kurang... syukran..

    ReplyDelete