Friday, June 3, 2011

..Minggu SilaturRahim : MPM bukan boikot..


Assalamualaikum Warahmatullah dan Selamat Sejahtera
Sahabat-sahabat mahasiswa yang dirahmati Allah sekalian.
Sedikit penjelasan mengenai isu terbaru kolej berkaitan penglibatan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) dalam Minggu SilaturRahim (MSR) kemasukan pelajar baru pengambilan pertama pada 6 JUN 2011 akan datang.
Sepertimana yang semua sedia maklum, setelah enam orang mahasiswa kolej dikenakan hukuman tindakan tatatertib kolej yang melibatkan empat orang ahli Majlis Perwakilan Mahasiswa dan dua orang mahasiswa kuliah Al-Quran (tahfiz) tempoh hari, MPMKUIN tampil dengan pendirian untuk berbincang bersama pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) di samping merayu supaya empat orang ahli keluarga MPM dan dua orang mahasiswa tahfiz untuk terlibat secara langsung dalam MSR sekiranya mahu pihak MPM bekerjasama dalam penganjuran MSR pada kali ini. Sekiranya keputusan perbincangan tidak memihak kepada kita, MPM secara tegasnya tidak akan terlibat dalam penganjuran MSR pada kali ini.

30 MEI 2011 (ISNIN) – 10.00 pagi
Perbincangan antara MPM yang diwakili Majlis Tertinggi (MT) bersama Dekan Hal Ehwal Pelajar (DHEP) yang baru iaitu Ustazah Rohani Binti Desa. Hasil perbincangan panjang pihak kami (MPM) bersetuju untuk mempertimbangkan semula keputusan dan akan berusaha untuk membantu menjayakan MSR pada kali ini dengan kerjasama HEP. Perkara itu (pertimbangan), di bawa ke dalam mesyuarat Majlis Tertinggi (MTMPM) pada sebelah malam hari yang sama. Hasil perbincangan kami bagi pihak MPM bersetuju untuk bersama-sama HEP bagi menjayakan penganjuran MSR pada kali ini.

31 MEI 2011 (SELASA) – 9.30 pagi
Keputusan kesediaan MPM untuk bersama-sama HEP menjayakan penganjuran MSR pada kali ini dibawa kepada pengetahuan Dekan Hal Ehwal Pelajar (DHEP) Ustazah Rohani Binti Desa. MPM yang diwakili Timbalan Presiden Mohd Firdaus Bin Bakar pada pagi itu terkejut apabila hasrat beliau untuk menyatakan kesediaan MPM untuk bersama HEP menjayakan penganjuran MSR tidak kesampaian disebabkan tindakan pihak pentadbiran atasan kolej yang menganggap pendirian MPM itu sebagai satu keputusan sedangkan perbincangan sebelum ini kami sudah bersetuju dengan DHEP untuk mempertimbangkan keputusan tersebut. Menurut sumber yang kami perolehi daripada individu yang tidak mahu identitinya dikenali berkata : “mengikut keputusan mesyuarat atasan pentadbiran kolej, rektor Dato’ Wira Jamil Bin Osman tidak mahu langsung adanya penglibatan pelajar khususnya MPM dlm penganjuran MSR kali ini”.
Justeru, dengan keputusan yang telah dibuat maka pihak HEP telah memilih Jawatankuasa Asrama (JAKSA) agar bekerjasama dalam menjayakan MSR pada kali ini. Namun, timbulnya permasalahan di peringkat JAKSA di mana tenaga yang diperlukan tidak mencukupi untuk menampung keperluan dengan jumlah kehadiran pelajar-pelajar baru yang dijangka mencecah jumlah 2000 orang, maka kami di pihak Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) dengan sebaik mungkin berusaha untuk membantu pihak JAKSA bagi meringankan beban di pihak mereka. Beberapa orang kakitangan baru akhirnya berjaya dikumpulkan hasil sekelumit bantuan dari pihak MPM walaupun nama MPM tidak akan dicanangkan langsung di persada Minggu SilaturRahim (MSR) pada sesi kali ini.

1 JUN 2011 (RABU) – 10.23 malam
Satu mesyuarat tergempar di antara majlis tertinggi MPM dan majlis tertinggi MSR telah diadakan pada hari sebelumnya maka keputusan yang diperolehi hasil perbincangan adalah pembubaran adhoc pelaksana MSR yang mana telah disusun bermula dari awal percutian semester lepas hingga kini. Namun, tepat pada jam 10.23 malam, Mohd Akmal bin Arom mantan Pengarah MSR sesi 2010/2011 dengan berat hatinya telah mengumumkan di hadapan seluruh jawankuasa pelaksana MSR seribu kemaafan di atas pembubaran MSR pada kali ini serta harapan agar usaha-usaha yang ditaburkan oleh semua penggerak MSR akan dihitung di akhirat kelak. Penjelasan demi penjelasan diluahkan oleh wakil MPM agar tiada khabar angin yang bukan-bukan mengenai MPM .

2 JUN 2011 (KHAMIS) -12.00 tengahari
Pihak HEP telah menetapkan agar JAKSA menyediakan 40 orang tenaga sukarela di kalangan muslimin dan muslimat bagi menguruskan pelajar baru di Kediaman Asrama Al-Farobi untuk muslimat serta kediaman baru di Stargate untuk muslimin. Surat perjanjian telah dikeluarkan oleh pihak HEP dengan mewajibkan setiap kakitangan harus mengisi borang ‘ Akur Janji ’ sebagai tanda persetujuan kerjasama di antara kedua belah pihak-MPMKUIN

“Mahasiswa Sejahtera Keutamaan Kami”

No comments:

Post a Comment