Monday, April 5, 2010

.. Matahari itu..

Assalamualaikum w.b.t..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, ku panjatkan penuh kesyukuran pada Allah SWT yang telah menciptakan sekalian alam.. yang menjadikan malam dengan siangnya, yang menjadikan bulan dengan bintangnya, yang menjadikan lelaki dengan perempuannya..

SubhanaAllah.. Indahnya langit malam dihiasi kejora yang berkerlipan.. Ah, ku ingin sekali menggapai kejora itu.. tapi, mana mungkin siyh..hehe. Kagum, terpegun, terpana.. Maha Suci Allah..

"Kalau kau rindukan seseorang, pandanglah ke bintang, cari yang paling terang, pasti insan yang kau rindui, juga sedang merindukanmu.." Em, pernah dengar ungkapan ini?? Boleh percaya ke?? Entah la, ana tak berapa nak pasti.. kena buat research dulu.. (^_^) Wallahua'lam.. coretan di atas hanya untuk memanaskan enjin..



Hayya tengok makna dibawah..:
Makna ape?? Baca la dulu..

Bismillahirrahmanirrahim..

1. Demi matahari dan sinarnya pada pagi hari,

2. Demi bulan apabila mengiringinya,

3. Demi siang apabila menampakkannya,

4. Demi malam apabila menutupinya, (gelap-gelita)

5. Demi langit serta pembinaannya (yang menakjubkan)

6. Demi bumi serta penghamparannya,

7. Demi jiwa serta penyempurnaan (ciptaan)nya

8. Maka Dia mengilhamkan kepaanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaannya,

9. Sungguh beruntung orang yang mensucikannya(jiwa itu)

10. Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya..

(Asy-syams: 1-10)

Ade lagi, tapi antum/na bukak la tafsir ye..

Allah telah mengurniakan dua jiwa kepada setiap manusia, yakni jiwa kefasikan(kejahatan dan jiwa ketaqwaan, tinggal kita sahaja memilih jiwa kefasikan mahupun ketaqwaan.

Hidup di dunia ini adalah pertarungan, pertarungan yang amat sengit. Terdapat 3 golongan manusia terhadap pertarungan jiwa ini:

1. Golongan yang dapat ditewaskan oleh hawa nafsu mereka (yakni mereka yang tunduk kepada dunia dan kekal dalam keduniaan)

2. Golongan yang berjihad melawan dirinya, bertarung memerangi hawa nafsu. Kadangkala mereka menang dan adakala mereka kalah.

3. Golongan orang-orang maksum seperti Rasul dan para nabi

Ya, nafsu.. kadang kita menang kadang kita tersungkur. Jihad nafs adalah paling sukar.. Mengapa harus mencari alasan andai ada yang mengajak kita berubah?? Berubah memang memerlukan masa, tak salah rasanya kalau mencuba sedikit demi sedikit.. Diri sendiri adalah penentu untuk kita menjadi lebih baik atau sama sahaja tanpa membawa apa-apa perubahan.
Ana akui, ana bukanlah yang terbaik dan tapi ambillah apa yang boleh membawa manfaat darinya.. Wallahua'lam..






~Lagu tema kem remaja islam, dah lepas lama dah kem ni, dengan fasi-fasi sekali kena ingat..(=_=')


No comments:

Post a Comment